Wednesday, November 25, 2009

Penangan Budu #Episod 1


Satu hari, dalam sebuah rumah yang dihuni oleh tiga orang kawan sedang menyiapkan makanan untuk makan tengah hari. Kemudian, B membawa budu yang disi ke dalam mangkuk dan diletakkan di atas meja.

K : Whoa~ Sedapnya B! Dah lame tak makan budu.
B : Tu la pasal. Ni yang aku sediakan budu ni.
A : Eee~ Ape korang ni? Makan benda macam ni? Tak mahu lah!

K : Sori lah A, kami ni walaupun tak tinggal di Kelantan, tapi darah Kelantan masih ade. Jadi macam mana cara hidup pun, mesti pernah makan budu jugak!
B : Mintok maah lah. Aku sokmo make budu kat umoh aku. Kalo mu dok berahi tok soh ambik la..
(Minta maaflah, aku selalu makan budu di rumah aku. Kalau kau tak suka, tak payah ambil la)

B sengaja mengeluarkan dialek Kelantannya walaupun sebelum ni jarang cakap Kelantan dengan housematenya itu!

K : Try la rasa A!
A : Tak nak la..
B : Try la..skali je.

Kemudian, A pun menyauk sesudu kecil budu itu ke dalam pinggannya yang berisi nasi. Kemudian, di mamahnya nasi itu. Diamati seketika rasa nasi berperisa budu itu. Kemudian, A menyauk budu untuk kali ke dua. Kemudian yang ketiga, dan keempat. Seterusnya, dia menuangkan terus budu itu terus dari mangkuk. Tidak lagi menggunakan sudu.

K & B terkulat-kulat memandang housemate nya yang makan budu mengalahkan mereka berdua~ Manakan tidak, mereka sendiri pun masih belum mengambil sesudu budu pun dari mangkuk itu. Malahan, mangkuk yang berisi budu itu hampir kering dimakan oleh A seorang~

A terus makan nasi tanpa menghiraukan B dan K yang masih lagi memandangnya dengan kehairanan!

4 comments:

Anis Amirah Nawawi said...

afiq bajet je x mkn padahal ngah lapar.. malu2 kucen..

khairi said...

haha..ko ni mengantoi kan beliau la...haha

afiqkarim. said...

biler plak aku x makan budu
tyer nazmiii aku lg makan byk compared dierr!!!

sjer jer gedik2 kt umah

khairi said...

Jangan marah afiq! Ampun~