Saturday, November 7, 2009

Sambutan Hari Raya Aidiladha...Nak ke Mana ye?

Raya haji dah tak lama lagi dah..24 November ni! Aku tak tahu nak sambut hari raya di mana. Aku keliru, samada nak sambut hari raya di sini (Iskandariah) ataupun di BAKAN Rumah Pahang (Kaherah). Aku ada tulis pasal ni dalam facebook, dan macam-macam komen orang aku terima. Ada yang suruh aku beraya di Malaysia, ada yang suruh ke London, dan banyak lagilah tempat-tempat yang tak sepatutnya aku pergi.

Jadi, aku kenalah rancang awal-awal. Teman serumah cadang untuk beraya di Iskandariah sahaja. Ada juga rakan aku di Mansoura yang ajak aku datang ke sana pada waktu cuti ni. Pening aku! Tapi kat sini, aku tulis beberapa kebaikan dan kelemahan (kelemahan ni atas diri aku sendiri) beraya di Iskandariah dan Kaherah!



KAHERAH
1. Dapat berjumpa ustaz-ustaz rumah Pahang dan kawan-kawan dari tempat lain yang sudah lama aku tak jumpa.Dapat eratkan semula silaturahim yang sudah lama renggang.
2. Dapat beraya di pelbagai BAKAN. Dapat beraya di Rumah Pahang, Rumah Terengganu, Rumah Johor, dan banyak lagi.
3. Kalau dah banyak tempat BAKAN, mestilah juadah hari raya pun beraneka ikut tempat masing-masing. Contohnya Rumah Pulau Pinang mesti ada Laksa Penang, kalau Rumah Terengganu, mesti ada nasi dagang. Yum Yum..!Sedapnye~
4. Dapat jalan-jalan di Kaherah yang sudah lama aku tak pergi.
5. Lebih ramai orang berkumpul di sana. Jadi, pasti lebih meriah. Makin ramai, makin meriah sambutannya.
6. Tapi, masalah pengangkutan. Dalam perjalanan pergi dan balik, aku mungkin boleh ditipu berkali-kali. Misalnya duit teksi, baksyish dan macam-macam lagi.
7. Kaherah banyak pasir, aku agak alah dengan pasir yang banyak. Tahun lepas aku beraya di Kaherah dalam demam.



ISKANDARIAH
1. Senang sikit. Tak payah susah payah nak beli tiket ke Kaherah, tak perlu pergi jauh-jauh.Tapi mungkin raya kat sini kurang meriah kot??
2. Kawan-kawan pun ramai raya kat sini. Tapi semua kawan-kawan yang selalu jumpa.
3. Boleh buat rumah terbuka, ajak orang datang rumah! Hehe~
4. Jimat masa. Masa yang lebih boleh digunakan untuk ulangkaji.
5. Tak dapat rasa perlbagai makanan dari BAKAN.
6. Tak dapat jumpa orang yang lama tak jumpa (orang di Kaherah)
7. Tak dapat 'feel' balik kampung! Hehe~

Jadi, macam mana ek???

Ni gambar raya kat Kaherah tahun lepas. Tahun ni?? Tak tahu lagi nak ke mana~

6 comments:

afiqkarim. said...

cm best jer g cairo
jom g cairo, khairi!!!

muzammir muhammad said...

like the previous one, i wud suggest u have urself to Madinah , he3.. or return to Malaysia n come to Terengganu.. much thing to do here!! It promises u lot of happiness..

hanif hafiz said...

RAYE KT TURKEY LA..BARU KLAS..

khairi said...

to afiq:
jom!! aku pun pk cmtu gak!

to amir :
I wish to do so.How luckily I am if I have at least 4 thousand egyptian pound right now! I'll celebrate Eid at home without being asked!

to abu :
haha..Turkey tu cuti semester la Abu!

kepalakotak said...

ak harap ak jadi jumper.
sume tempat bole pegi.

word verification ak tulis "lampat"

kebetulan.

khairi said...

to amin :
Tu la..best kan? tak yah susah2x nak pk cmnie. buat serabut otak je..nice "lampat". pasni kalau komen lagi, hope ada words verification yg hampir kena lagi. he~