Friday, December 4, 2009

Penangan Budu #Episod 3

Pada suatu petang, tiga sekawan (A,B & K ) itu tengah lepak-lepak. Tiba-tiba terdetik pula kat hati K untuk buat cekodok. K pun pergi ke dapur dan mula mencari bahan. Hurm~ Ada ikan bilis! Buat cucur ikan bilis la..

Jadi, K pun mula la memasak. Tak nak cerita panjang, K pun siap la masak cucur tu dan dihidangkan kepada kedua-dua housematenya itu. Sebelum makan, tiba-tiba je B bertanya...

B : Weyh. kalau korang makan cucur kan, korang suka cicah dengan apa ek?
B : Kalau aku, aku suka cicah dengan sos cili. Sedapnye~

K : Aku suka jugak makan dengan sos. Tapi korang pernah makan dengan kicap tak? Aku kadang-kadang selalu jugak makan dengan kicap. Huhu~

B : Kau pulak....??

A hanya diam..Kemudian, A ke dapur tanpa menjawab soalan itu. K dan B bimbang jika soalan mereka itu menyinggung A.

Kemudian, A datang dengan membawa semangkuk budu. Haha..dah agak dah kan?

A : Aku suka cucur cicah dengan budu!!

K : Oi, tak pernah dibuat dek orang makan cucur dengan budu!

B : Aku rasa kau dah ketagih la..Kau orang pertama makan cucur kodok dengan budu.

A : Hehe~ Oleh sebab aku orang pertama makan macam ni. Aku namakan cucur yang dicicah dengan budu sebagai 'ala cucoq la kodoq'. Huhu..

B dan K : Ha? Ala cucur la kodok?

A : Bukan!! Ala cucoq la kodoq. Kena sebut dengan betul! ala-ala orang Kedah gitu~
Inilah rupa 'ala cucoq la kodoq' yg bakal dicicah A dengan budu
****************************************************************************
Pada petang ni, mereka bertiga akan berkelah di Pantai Miami. Harap-harap A tak meminta budu ketika makan waktu berkelah nanti. Kerana budu tiada dalam menu. Maaf, A!




5 comments:

nisa said...

hai, aku rasa, blog ko kna tuka nama BudU la lepas ni..
x pon, umah korg kna ltak nma Rumah Budu!!

khairi said...

haha..ok2..akan dipertimbangkan. hak hak~

aQuaMaRiNe said...

huhu..xpenah2 dibuat org..pelik tol,tp kalu dh ketagih budu punye psl sape kisah..
blh la ak try pasni..cane la rasenye eh???

khairi said...

hehe..sila2x...try la ye~ pasni boleh jadi komersial. haha~

abdullahkadir said...

sumpah sedap.aku slalu buat