Sunday, March 21, 2010

My Own Equation

Bila tengah baca buku biochemistry tadi, rasa macam dah nak putus asa dah. Penat sangat rasanya dan bagaikan tak sempat untuk habiskan membaca kesemua subjek dan topik yang ada. Kemudian, aku teringat beberapa persamaan (chemical equation) dalam proses glycolysis yang menghasilkan ATP. Contohnya...

Phosphoenolpyruvate (PEP) +ADP + [Mg2+] ------->Pyruvate + ATP

Untuk mendapatkan ATP, PEP perlu 'mengorbankan' phosphate kepada ADP dengan "iringan" Mg2+. Dengan menggunakan enzyme Pyruvate Kinase.

Even they (molecule) are able to sacrifice "something" to get "something".
Untuk mendapatkan sesuatu, kita mestilah kena korbankan sesuatu. So, I made an equation. Here it is :

1. Untuk seorang pelajar perubatan menjadi doktor berjaya, beliau mesti mengorbankan wang, tenaga dan masa, diiringi doa dan tawakal.

2. Kemudian, sikap banyak main dan sikap malas perlulah dikeluarkan.

3. Enzyme ini sangat penting iaitu enzyme RAJIN. Kemudian, insyaAllah kita akan jadi doktor berjaya.

Tentu ramai yang tidak faham/tidak puas hati dengan equation yang aku buat ni kan?
Tentulah korang tak faham sebab...this equation is mine.
So.....HOW ABOUT YOUR EQUATION?

p/s : Yang bulat tak datang bergolek, yang pipih tak datang melayang

10 comments:

Anonymous said...

betul tu khairi!! kreatif juga pemikiran khairi.
rasanya kalu ada anugerah untuk blogger paling jujur dan telus dalam penulisannya, khairi layak dapatlah.

hanif hafiz said...

anugerah blogger paling direct

nama sebenar: khairi malik
nama kontroversi: kecik sasa?

Anonymous said...

salam khairi...
best equation tu...
sejauh mana kita nak dapat enzyme RAJIN tu..
terpulang pada diri kita sendiri kan??
menarik + kreatif!!!
jangan lupa masuk one of pertandingan yang ada kat dalam anugerah blogger tu...
^_^

khairi said...

To Abu = kontrovesi? Nape plak?

to both anon =
Maaf, tak terfikir langsung nk masuk pertandingan tu.
Kalau masuk pertandingan, nanti post akan ditulis sebab pertandingan semata-mata.
Bukan sebab diri yang nak tulis.Kan dah x ikhlas tu?

Anonymous said...

bukan suruh khairi masuk pertandingan lah.
anugerah tu. rasanya khairi layak dipilih kot". seriusly, mmg sgt telus pun penulisan khairi. jgnlah salah faham. hahaa.

khairi said...

oo..baru paham.

Nisaku said...

study grupla.
dlm +-2 jam abes revise semua lecture utk hari tu.

Juz cdgn, blh try cuba.
Tapi member study grup tu, kna yg betul2 kte selesa dgn dia la. Kalo tak, tak jadi jugak.

Jadi, rajinkan diri mencari member tu. Papepon, usaha dgn ikhlas. Insya Allah, Allah bantu.

::::aFiq FahiMy:::: said...

Terbaek~
like the equation..

formula kejayaan dari prof.khairi :)

kne tmbh catalyst : "istiqamah"

berusaha dgn hati,berfikir dgn akal :)

Muhammad Anas bin Kamarudin said...

Anas likes this post

khairi said...

to Nisa = Ye..study group amat la penting. Sangat setuju~

to Afiq = Prof. Khairi? Huhu,..Amin~
istiqamah memang sangat penting. The enzyme should be ISTIQAMAH DAN RAJIN.

to anas = saye suke juge