Wednesday, April 14, 2010

Apa Perasaan Anda Bila.....

Kadan-kadang kita pernah mengalami situasi yang kita tak dapat jelaskan perasaan kita waktu tu.

1. Kelas Skill batal
Bayangkan, kelas skill pukul 4. Habis kuliah pun pukul 4 lebih sebab prof ambil masa sikit. Lepas tu nak kena bergegas ke Gami' Ibrahim pulak. Puas cari teksi, tapi susah nak jumpa. Lepas tu akhirnya ada satu teksi ni berhenti. Tapi dia pau kita sampai LE 7. Lepas tu bila sampai di Convention Centre, tengok budak-budak semua jalan berlawanan arus dengan kita. Bila ditanya mengapa, mereka menjawab....Kelas skill batal. So, apa perasaan waktu tu?

2. Beli pen marker
Pergi kedai nak beli pen marker tapi tak tahu makna pen marker dalam bahasa arab. Setibanya di kedai, kita pun cakaplah "ana auz 'alam kabir, auz 'alam el-wan..bla..bla..". Tapi pekedai tak paham. Lepas tu kita pun buat bahasa isyarat. Tangan digerakkan macam tengah menulis lah, apa lah, sampai macam-macam gaya keluar. Lepas tu tiba-tiba mata kita terpandang marker kat sudut kedai tu. So, kita pun tunjuk kat pekedai tu. Then, pekedai tu tanya.."Ouh..Anta auz marker?"...Ceh~ Rupanya dia pun tahu marker tu apa.

3. Naik tram
Cuma perlu bayar 25 piasters tapi dalam dompet yang ada paling kecil pun duit LE10. Lepas tu, puaslah kita cari-cari duit kecil di seluruh poket kita. Lepas tu, kita pun bayarlah LE10 jugak kat pak cik tram tu. Lepas tu pak cik tu pulak dibantainya bagi baki dalam bentuk syiling dan wang kertas 25 piasters banyak-banyak. Lepas kita terima baki tu, kita nak letak balikk duit tu dalam dompet. Tiba-tiba, kita ternampak sekeping duit 25 piasters terselit elok di celah-celah dompet anda. Padahal tadi kita dah check kat situ.

4. Salah sangka
Kita keluar ke balkoni rumah. Lepas tu nampak orang arab bertentangan depan rumah pun duduk di balkoni ; menghadap muka kita. Sambil itu tangannya menongkat dagu dan pipi. Lepas tu dia pun cakap, "Assalamualaikum!" ..Kita pun jawab.."wasalam.." Lepas tu dia tanya lagi, " Izzayyak enta?" kita pun jawablah..."Alhamdulillah~, lepas tu tiba-tiba muka dia berkerut lepas tu cakap dengan kita macam ni..

" La'a~ Ana musy kallim ma'ak, ana kallim ma'a telebhon"...Rupanya tangannya yang kita sangka digunakan untuk menongkat dagu tu digunakan untuk meletakkan henfon di telinganya (tapi memang kelihatan seperti dia menongkat dagu, tak nampak macam guna telefon pun).
Pergh~ Waktu tu malu cuma tuhan yang tahu macam mana. Rasa macam nak pergi jamban, masukkan muka dalam mangkuk tandas, lepas tu rasa macam nak flush untuk hilangkan rasa malu.

5. A'sir a.k.a jus
Kita pernah pergi kedai a'sir ni. Lepas tu kita memang tahu jus tuhfah kedai tu memang sedap. So, esok pun kita datang lagi. Tapi hari tu a'sir tuhfah tak ada. Kita datang lusa, pun tetap sama (jus tuhfah tak ada). Kita datang lusa, tapi tetap tak ada. Kita datang tulat, pun masih tidak ada. Lepas tu pada suatu hari, kita dah give up. Kita pun beli buah epal terus sekilo. Lepas tu kita lalu depan kedai a'sir tu. Lepas tu pak cik tu pun dah kenal kita (sebab tetiap hari minta a'sir tuhfah). Bila kita lalu, pak cik tu tegur.."Anta auz a'sir tuhfah? El-youm dah fi a'sir tuhfah!"...pergh~ waktu tu aku rasa macam nak baling tuhfah yang aku baru beli tadi kat pak cik kedai tu.

Haih...Itu contoh-contoh yang macam pernah berlaku kat aku. Haha~ Sabar je la..

p/s : Tak tahu nak ekspresskan perasaan yang macam mana.

8 comments:

hanif hafiz said...

ngahaha..
bukak2 tingkap, arab tgh belly dance..sexy2 lagi..ade tak?
nak tgk meh datang rumah aku

farhahshabir said...

bapak menguji kesabaran anda =)

magna_journey said...

Sabow jer la kecik....

khairi said...

abu = haha...nak! nanti kalau die buat show ko ajak aku yeh?

farhah = aik? dulu merpatiputih? sekarang dah tukar nama?

alif = syukran!

kepalakotak said...

LOL.

nak wat cmne dah takde jus epal tu.

beli juhayna je senang.

paahbaek said...

ngeh2..sbb dah amik alih blog tu sepenuhnya.b4 ni kan share =)

khairi said...

kepalakotak = juhayna tak original
paahbaek = er..merpatiputih ke farhahshabir ni?

paahbaek said...

hahaha.tukaq len plak.nma samaran.
=p
tapi org y sama ja=)