Wednesday, April 7, 2010

Hijab

Q kecewa dengan sikap sesetengah rakan perempuannya yang dahulunya dalam zaman persekolahan mereka bertudung litup, tapi mula menyerlahkan rambut masing-masing di khalayak ramai apabila sudah tamat persekolahan.

Pada suatu hari, Q terserempak dengan dua rakan perempuannya , N dan T yang turut menyerlah rambut masing-masing yang tidak ikal mayang langsung. Kemudian, Q "mencari maut" dengan bertanya kepada mereka....

" Er...Minta maaf, ana cuma nak tanya. Kenapa saudari berdua tak pakai tudung ya? Kurang manis dipandang. Kalau saudari berdua pakai tudung, mesti nampak lebih cantik."

Apa lagi...N dan T pula sememangnya terkenal dengan mulut mereka yang lancang pun menjawab..

N : Pakwe aku suka aku macam ni. Kau tak ada makwe, apa kau tahu? Maklum lah, siapa yang nak kat kau? Perempuan mane suka lelaki macam kau ni!

T : Duh~ Yang penting bukan rambut okey, yang penting tu hati. Kalau pakai purdah pun tapi hati jahat buat apa? Janji hati kitorang baik! Kau cakap orang, kau tu? Kenapa tak pakai songkok ataupun kopiah selalu?

Q menggeleng-gelengkan kepala dan berlalu pergi dari situ. Dia berharap, Allah SWT akan membuka hati dua sahabatnya itu.

p/s : Perempuan yang baik adalah untuk lelaki yang baik

8 comments:

anwar azhari said...

berkatalah benar sekalipun pahit.

maroazwan said...

ana nak jd Q tu bleh x? :D

niktaufik said...

xleh2...Q milik Q jer...orang lain xboleh...

hahahaha...

duh~ y pntg hati baik... tp klu dua2 baik, rasa lagi cantik...

:D

Hazwani said...

semakin hari semakin pelik..~
moga N & T berubah...

hanif hafiz said...

at-tobibun lit-thobibaat

khairi said...

Tept = tapi kadang-kadang kena jaga hati jugak. So, pandai2 lah guna tutur kata yg sopan.

Abg Maro = tak boleh, Q dalam citer ni takde makwe. Abang Maro ade makwe kan? Haha

Nik Taufik = Cantik dari setiap aspek kan?

Hazwani = mudah-mudahan orang macam tu diberi hidayah.

Abu = Anis yang baik untuk Abu yang kurang baik. Bahahahahaha~

Octy/Sotong Kurita said...

To the last sentence, all I can say is: InsyaAllah :)

khairi said...

Insha-Allah, you'll find a nice guy one day~