Wednesday, May 5, 2010

Siput Sedut Sedap

Ni aku bukan nak tulis resipi masak siput sedut. Tapi nak beritahu yang siput sedut ni membawa seekor parasit yang bernama Heterophyes Heterophyes! Selama ni baik dok ada kita makan siput sedut tak tau pun dalam tu ada parasit kan? Entah2 skrg ni parasit membiak dalam badan kita. HAHa

Dalam buku teks, dia tulis yang siput pembawa Heterophyes Heterophyes di Mesir ialah Pirenella Conica. So, aku ingatkan intermediate host itu sama di negara-negara lain. Kemudian, aku pun cari la siput pembawa Heterophyes di Malaysia..

Yang aku jumpe....
Pembawa Heterophyes Heterophyes....

Egypt = Pirenella Conica
China, Japan = Cerithidia Cingula
Indonesia, Malaysia = Cerithidia Obtusa

Kumpulan aku kena buat pembentangan tajuk Heterophyes Heterophyes. So, aku telah ditugaskan oleh Zul untuk membuat tajuk life cycle makhluk halus itu. Okeh.

Cerithidia Obtusa? Ape tu? Rupa-rupanya, itu ialah nama saintifik bagi siput sedut yang selalu kita makan tu. But don't worry guys, the snail in the cuisine is absolutely well cooked (perhaps), so we won't get infected! :D

Emmm...Yummy~ Sedapnya pembawa Heterophyes Heterophyes ni!

p/s : Kenapa susah-susah kena hafal nama siput pembawa kat Egypt sedangkan di Malaysia namanya lain??

4 comments:

Zawani said...

siput sedut??sedap?
trauma je mkn...heh.
dah msk pn blh gerak2 lg..erk!

anwar azhari said...

lazat~!




*ak harap post nih x kene delete

khairi malik said...

zawani = huhu...same la..sy pun tak suke makan siput sedut. Tpi org kate sedap. Tak tau la~

tepet = nape lak x leh delete?

anwar azhari said...

cuz foods are awesome~!