Friday, September 3, 2010

Operasi Mencari Duit Raya

Pergh~ Minggu terakhir ramadhan ni memang memenatkan. Pagi-pagi lagi dah tolong (tolong je) buat kuih untuk dijual di bazaar ramadhan, lepas tu petang pulak ikut akak berniaga di bazaar. Malam pulak lepas tarawikh (8 rakaat je~ :P) terus balik nak buat kuih raya untuk dijual. Huhu..

Antara kuih yang akak aku buat ialah kuih bakar, kuih cara, kuih puteri ayu dan buah melaka. Tapi aku reti buat buah melaka je sebab kuih tu agak senang. Okeh, nak share sikit dengan korang.

Buah Melaka
(untuk bazaar ramadhan/berbuka puasa)
Bahan-bahan :
Tepung pulut, gula melaka/gula kabung, kelapa parut, air, garam.

Cara-cara :
1. Campur je tepung pulut dengan air sikit sampai la jadi satu doh adunan. (Aku tak tahu perkataan yg sesuai). Pastu guna warna hijau ye untuk adunan tu.
2. Buat bentuk bulat dan masukkan gula kabung yang dipotong kecik-kecik ke dalam bulatan tepung tersebut.
3. Apa lagi? Rebus la!! Tunggu sehingga buah-buah melaka tersebut terapung di permukaan air. Lepas tu terus angkat.
4. Golek bebola buah melaka tu dalam bekas yang diisi kelapa parut. Ops, kelapa parut tu letak r garam sikit.
5. Precaution : Gula melaka tu memang kena letak betul-betul tengah kat dalam bulatan kalau tak nanti air gula akan keluar sebab kuih tu bocor.
6. Siap! Boleh la dihidang untuk berbuka atau pun untuk dijual. Lepas tu dapat duit raya. Haha

Amacam? Pandai tak aku mencari duit raya? Haha..Lepas tu malam aku buat kuih raya pulak. Iaitu biskut tembikai. Biskut ni memang aku buat sendiri. Akak aku pulak yang jadi penolong aku. Hehe~

Biskut Tembikai
(Kuih Raya)

Bahan-bahan :
1 biji telur
2 sudu tepung ubi kayu
2 setengah cawan tepung gandum
1 cawan gula yang dah dikisar
1 cawan planta (margerin pape pun bole)
Aising vanilla (aku tak reti eja, haha)
Pewarna warna merah, hijau dan kuning

Cara-cara :
Biskut ni agak cerewet. Kalau aku tulis kat sini panjang pulak nanti. So, aku ringkaskan tahap ekstrem la.

1. Senang cerita, pandai-pandai la korang campur bebahan kat atas ni sampai jadi satu adunan. Pastu, bahagi 3 bahagian. Setiap bahagian guna 1 warna. (merah, hijau, kuning respectively. haha)
2.Pastu buat bulatan warna merah. Balut bulatan merah tu dengan kuning. Dan balut bulatan kuning tu dengan hijau. Lepas tu belah 4.
3. Pastu bakar dalam oven dengan suhu pembakaran terbuka. Lepas siap, boleh r makan.

Yeah, pastu letak biskut-biskut tu dalam balang dan jual. Lalu kau pun dapat la duit raya hasil dari jualan tersebut.

Sebenarnya duit elaun aku hampir habis sebab aku boros. Tu yang aku kena buat semua benda ni untuk menstabilkan ekonomi aku balik. Fuh, ekonomi la sangat! Padahal duit hasil jualan yang aku dapat pun aku boros gak. Last-last habis gak duit aku. Ceh! Tapi takpe sebab seronok buat benda ni.

Gambar2 ni aku ambik dari internet je. Tak kuasa aku nak tangkap gambar kuih yang aku buat semata-mata nak letak dalam blog.
Sebarang tempahan tidak boleh dibuat sama sekali. Kalau nak, try la buat sendiri. Lagi afdhal.

Kuih-kuih ni memang aku tak akan boleh nak buat kat mesir sebab :

1. Kat Mesir aku tak tahu lah ada ke tidak tepung pulut dengan tepung ubi kayu. Mesti tak ada kan?
2. Kat mesir ada jual cawan kertas tak? Haha..Cawan kertas untuk biskut2? Ada ke? Ada ke?
3. Aku tak berani nak bawak tepung bawak balik ke Mesir. Kang tak pasal-pasal aku kena tahan sebab diorang ingat aku bawak dadah pulak.


p/s: Ok la. Korang boleh la try buat benda ni. Renung-renungkan dan selamat mencuba. Hahaha!

No telefon aku kat Malaysia ialah....0104196322 (Celcom)

4 comments:

Anis Amirah Nawawi said...

teror gile wat kuih! aku terer makan je.. solute2!

pssstt! nanti ajar aku wat kuih tembikai yg comel ye :)

khairi malik said...

anis
insyaAllah, boleh je ajar
tu pun kalau mesir ada tepung ubi kayu r.
tu pun kalau uma ade oven. hehe

kucIngbUnge said...

cawan kertas ade jer..kt kdai dekat2 ngan stesen tram azaritah.

tepung tu x de..
but dun wory..lepas je klu nk bawak blek mesir..dah try dah..hu2
tp,jgn la bawak smpi seguni kot..ngee~ tu kne mau tahan ngan kastam,nnt..hekk..

khairi malik said...

ooo...trima kasih ye sbb beritau.
sangat menghargai~