Friday, November 26, 2010

Agama Kita Sama

Alhamdulillah, baru sahaja pulang dari Kaherah. Seronok dapat jumpa ustaz-ustaz rumah BKAN Pahang. Lama sungguh tak jumpa. Tadi jumpa ustaz yang aku agak rapat, ustaz Naim namanya. (Ini bukan ustaz Naim kelas tafaquh). Lepas tu berborak-borak lah kami....Sehinggalah part ni...

Aku : Ustaz, ustaz pernah tak pergi Sharm El-Sheikh?

(ustaz belum sempat jawab aku dah cakap macam ni)

Aku : Eh, lupa pulak. Ustaz mestilah tak pergi tempat-tempat macam tu.

Ustaz : Kenapa ana mesti tak pergi tempat tu?

Aku : Ye lah, ustaz mana boleh pergi situ.

Ustaz : Baiklah, apa yang menyebabkan ana tak boleh pergi ke sana tapi membenarkan anta pula untuk pergi?
tak sempat nak betulkan rambut sbelum bergambar dgn Utz Naim. Haih~
* aku tak sempat jawab...

Ustaz : Sebab ana ambil kuliah agama? Sebab tu ana tak boleh pergi ye? Maksudnya pelajar medik boleh la pergi sana?

Aku : er.........

Ustaz : Kuliah kita berbeza. Ana ambil bahagian agama, anta ambil bahagian perubatan. Tapi agama kita sama. Yang melarang kita pergi ke tempat-tempat macam tu bukan kursus kita, tapi agama kita.

Ok, aku terdiam seribu bahasa. Perbualan seterusnya dirahsiakan.

p/s : Itulah, tanya lagi soalan macam tu. Kan dah kena tazkirah dengan ustaz. Haha...Tapi tak apa, nasihat itu baja.

No comments: