Sunday, December 5, 2010

Mohon Maaf

"Kerana pulut santan binasa
Kerana mulut, habis pulut kena makan dek mulut"

Rasa bersalah sangat sebab mulut aku ni memang susah nak jaga. Selalu sangat keluar kata-kata yang kesat, kata-kata yang tak berfaedah. Selalu sangat terbocorkan rahsia orang dan secara tidak langsung mengaibkan orang lain.

Kata-kata aku pun pernah buat orang sakit hati dan terguris perasaan. Hari tu terkeluar perkataan tak elok kat AJKT baru, si Sayuti. Dan baru je lagi, kata-kata aku buat Hasanin sakit hati. Walaupun melalui ym, aku tetap anggap tulisan aku tu sebagai kata-kata.Hari tu melalui facebook, terbuat Abu Hanif Hafiz sakit hati. Padahal benda kecik je pun, dan dia pun cuma bergurau. Aku je yang emo lebih balas komen dia dengan ayat yang kurang menyenangkan.

Dan mesti pernah je isi blog aku ni buat sesiapa terasa. Mohon maaf sesangat. Kepada kawan-kawan yang rasa nak luah masalah atau nak kongsi cerita peribadi, jangan la cari aku. Kalau aku tempat kalian mengadu masalah dan cerita rahsia, kalian memang silap besar.Sila lah cari orang lain. Aku tak pandai simpan rahsia. Tak pandai jaga amanah. Banyak dosa pecah amanah (pecah rahsia) yang aku dah buat. Dan itu dosa besar. Astaghfirullah~

Kepada kalian yang pernah berkecil hati dengan aku dek disebabkan mulut aku yang kurang ajar dan mulut tempayan ni, aku minta maaf sangat-sangat. Aku tahu, susah untuk dimaafkan kesalahan ni. Aku senang-senang lukakan hati manusia, dan kemudian senang-senang minta maaf. Tapi aku pun manusia biasa, tak dapat lari dari melakukan kesalahan.

Kalau aku tersalah tulis kat blog ni, tersinggung perasaan sesiapa, terlebih emosional, sila lah maklumkan aku. Beritahu aku elok-elok supaya aku dapat perbaiki diri aku yang sediakala kekurangan ni.

Amanah (dan rahsia) merupakan yang paling berat
Lidah manusia merupakan yang paling tajam (malah lebih tajam dari mata pedang)

"Barangsiapa yang banyak perkataannya, nescaya banyaklah silapnya. Barangsiapa yang banyak silapnya, nescaya banyaklah dosanya. Dan barangsiapa yang banyak dosanya, nescaya neraka lebih utama baginya". ( RW ABU NAIM )

"Barangsiapa diam maka ia terlepas dr bahaya".( RW AT-TARMIZI )


p/s : Geng kuliah handasah, korang marah dengan aku juga ke?

4 comments:

Anis Amirah Nawawi said...

belajar dari kesilapan. jangan buat benda yang sama berulang kali :)

hanif hafiz said...

nice..

Abdullah said...

eh..ak x trasa la kecik..:D

khairi malik said...

anis = tq..rindu korg. i mean...semua.

abu = sori abu.

sanin = tipu~