Wednesday, August 25, 2010

Tolong Senyum Boleh Tak?

Malas nak cerita panjang. Tadi aku pergi Gedung Pasaraya Eng Hong. Lepas beli belah, aku pun nak bayar la kat akak cashier tu.

Muka kakak tu masam je bila buat kerja. Dah la tu, dia mencebik bibir pulak tu. Haih, bukan ke kite kena mesra pelanggan ke?

So, aku pun gatal la mulut tanya macam ni,

" Kakak, senyum boleh tak?"

Pastu akak tu jawab....

" Penat! Puasa~"

Malas nak cakap banyak, lepas bayar aku pun blah. Aku pun puasa jugak tapi tak ada la sampai tak larat nak senyum.

p/s : di bulan ramadan ni, marilah kita perbanyakkan sedekah. Jangan lupa, senyum itu suatu sedekah!

Thursday, August 19, 2010

Siak Masjid Halau Orang Miskin

Ha...Terkejut tak dengar tajuk post ni? Tapi, itulah kebenarannya. Memang suatu perkara yang tak diingini berlaku di dalam bulan Ramadhan yang mulia ini. Dan peristiwa ini berlaku di kampung aku sendiri, Felda Jengka 4. Ini kisah benar. Ini bukan cerita rekaan mahupun drama televisyen. Cuba kita hayati.

Siak masjid yang sepatutnya berakhlak mulia sebenarnya sangat kejam. Tak berhati perut sungguh. Nak tahu ceritanya macam mana?

Ada 3 budak kecik ni. Diorang adik beradik. Seorang perempuan dan dua orang laki. Umur diorang dalam lingkungan 6 hingga 10 tahun. Memang aku akui yang keluarga diorang agak miskin. Rumah pun tiada bekalan elektrik dan bekalan air. Beras pun kadang-kadang jiran yang bagi. Budak-budak tu tinggal dengan mak diorang. Ayah diorang dah berpisah dengan mak dia ; bercerai. Jadi, mak budak tu sekarang ibu tunggal.

Paling sedih, ibu tunggal tu ada minta bantuan kerajaan. Tapi kerajaan tak luluskan. Aku pun tak tahu kenapa. Okeh, back to the story. Bebudak ni tetiap hari pergi berbuka kat masjid. Sampai la suatu hari tu. Bebudak tu baru je melangkah masuk ke masjid (nak berbuka puasa) tetapi siak masjid terus jerkah dari belakang.

" Hoi! Korang ni hari-hari makan kat masjid. Mak awak tak masak ke? Dah! Pergi balik! BALIK!!"

Pastu bebudak tu pun menangis la sambil patah balik ke rumah. Nasib baik lah ada seorang ustaz yang baik tu (namanya Ustaz Latip). Ustaz tu pelawa bebudak tu makan sekali dengan dia.

"Eh, mari sini. Jom berbuka dengan ustaz!"

Ya Allah, sebak aku dengar kejadian itu. Betapa kejamnya siak masjid tu. Tapi Alhamdulillah, masih ada orang yang berhati mulia seperti Ustaz Latip. Semoga Allah merahmati Ustaz Latip. Amin~

Wait! Cerita tak habis lagi. Lepas ustaz ajak bebudak tu makan, diorang pun duduk la dekat dengan ustaz tu. Siak tu pun bengang la sebab tak dapat halau budak tu. Lepas tu sebelum bebudak tu makan, siak tu sempat lagi cakap macam ni.

" Kau orang makan jangan sampai tumpah. Kalau tak, SIAP!"

Cis! Hampeh betul siak tu. Kalau dah namanya bebudak, makan mestilah ada tumpah. Aku yang dah besar panjang ni pun mesti ada sebutir dua nasi yang tumpah. Bila bebudak tu dengar macam tu je, bebudak tu pun tak jadi nak makan. Bimbang jika mereka tertumpahkan makanan ke lantai. Maklumlah, nanti siak tu la jugak kena sapu. Bebudak tu makan sikit je.

Peristiwa ni berlaku beberapa hari kita berpuasa. Tak silap aku Ramdhan ke 5 or 6. Lepas je peristiwa tu, bebudak tu tak pernah lagi datang masjid untuk berbuka puasa. Dan bebudak tu tak pernah lagi solat berjemaah maghrib di Masjid tu.

Begitulah ceritanya. Aku doakan supaya siak masjid tu dapat hidayah dan pengajaran. Amin~

p/s : Siak tu bawak cucu dia hari-hari kat masjid tu berbuka. Tapi orang lain tak pernah kisah.

peristiwa ini diceritakan sendiri oleh ibu kanak-kanak tadi. Di bulan yang mulia ni, jom la kita perbanyakkan sedekah kepada orang yang memerlukan seperti mereka.

Blog Itu Diari?


Cuma nak korang bayangkan

Amaran : Situasi ini adalah rekaan semata-mata tiada kena mengena dengan yang hidup ataupun yang tengah bercuti.

Situasinya ialah...

Y ada blog. Y suka tulis blog. Tetapi, teman wanita Y, iaitu X tidak suka Y berblogging.

Y : Kenapa awak tak suka?

X : Sebab blog awak macam diari. Saya tak sanggup bila "diari" teman lelaki saya dibaca oleh orang lain. Kalau boleh, biarlah saya je yang tau hal awak.

Y : Tapi...Blog saya bukan diari!

X : Tapi post yang awak tulis semua berkenaan dengan diri awak. Sama seperti diari. Kalau awak sayangkan saya, saya nak awak berhenti menulis "diari" untuk dibaca orang lain.

Y : Apa maksud awak?

X : Delete blog awak! Tak perlulah bagitau semua orang tentang aktiviti harian kamu. Cukuplah beritahu saya seorang.

Y : ..................................(-_-")

Berdasarkan situasi di atas, apakah yang anda lakukan jika anda adalah Y? Adakah anda akan berhenti berblogging ataupun teruskan dengan aktiviti "menulis diari" anda?

p/s: Kan aku dah cakap, situasi ni rekaan je la!!!