Friday, December 24, 2010

Jom Buat Kad Parasit & Fungi

Maaf, post yang emo perlu dipadam. Baiklah, pernah tak tengok cerita kartun Pokemon ataupun Digimon? Ha...Pernah tak terfikir, kan bagus kalau semua parasit dan mikroorganisma yang kita belajar ni dikartunkan? Mesti lebih faham kan?

Contohnya, instead of "Pikchu, I choose you!"

Apalah salahnya kalau kita tukar, " Balantidium Coli, I choose you!". Lepas tu buatlah parasit tu battle dengan parasit lain. Kemudian, nama serangan tu tukarlah dengan clinical pic dan pathogenesis makhluk tersebut.

Contohnya, instead of "Pikacu, use your tackle attack!",
Kita boleh buat, "B. Coli, use your flask shaped ulcer attack!"

Ha..Kan best tu? Lebih faham nak belajar parasitology dan microbiology.
Lepas tu perasan tak, mesti ada trading card pokemon, digimon, yu-gi-oh dan macam-macam lagi. Kenapa diorang tak buat trading card macam tu untuk parasit dan mikroorganisma lain ye?

Jadi, aku pun cuba lah untuk membuat kad. Dan ini antara hasilnya.


Maaf, ni je yang sempat aku buat. Kalau nak lebih banyak, kita kenalah buat sama-sama. Jadi kepada kawan-kawan yang rajin nak tolong buat kad macam ni, boleh la buat di Trading Card Maker.

Baiklah, selamat menghadapi peperiksaan kepada semua!

Thursday, December 23, 2010

Exam Mood, Excellent Mode

Sila berhenti Imaginasi sekarang!!!

Sekarang ni, kena fokus kepada peperiksaan yang akan datang.

Nearest Exam
25 Disember 2010 = Midterm Examination (Parasitology + Microbiology)

Practical Examination
27 Disember 2010 = Physiology Presentation
1 Januari 2011 = Anatomy Practical Exam
2 Januari 2011 = Histology Practical Exam
3 Januari 2011 = Physiology Practical Exam
4 Januari 2011 = Pharmacology practical Exam
5 Januari 2011 = Microbiology Practical Exam

Final Semester Examination


p/s : Kenapa mesti kita diuji?

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan,"Kami telah beriman."("I am full of faith to Allah")sedangkan mereka tidak diuji?Dan sesungguhnya Kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta."
-Surah Al-Ankabut ayat 2-3

Monday, December 20, 2010

Mengantuk Dalam Kelas??

Abang Haris Fadillah pernah cakap, sampaikan ilmu walaupun sepotong ayat. Tak baik lengah-lengah dalam menyampaikan ilmu. Jadi, kat sini nak kongsi sikitlah apa yang pernah cikgu kat sekolah tempat aku kerja beritahu dulu.

Antara faktor mengapa student mengantuk dalam kelas,
1) Tak faham cikgu/lecturer ajar sebab dia ajar laju sangat.

2)Tak faham cikgu/lecturer ajar sebab dia ajar berterabur, tak ikut susunan topik macam dalam buku teks. Jadi bosan.

3) Tak dapat nak "imaginasi" apa yang professor ajar sebab tak ada gambar/ moving pictures yang boleh buat kita faham bagaimana sesuatu mechanism tu berlaku.

4) Dah faham, sebab tu tak nak dengar apa yang cikgu/prof ajar kat depan.

Ada banyak lagi faktor lain seperti tak cukup tidur dan sebagainya. Tapi faktor yang aku beri ni ialah faktor pelajar mengantuk sebab tak faham.

Cara mengatasi faktor di atas ialah............

Pre-lecture reading!
Pre-lecture reading sangat membantu. Baca sikit topik yang akan professor ajar pada hari tu. Ketika membuat pre-lecture reading....

1) Ambil idea tentang topik besar tersebut dan tahu subtopik-subtopik yang terkandung dalam topik besar tersebut. Ini dapat mengatasi masalah no 2 di atas.
2) Tahu idea yang nak disampaikan. Baca sedikit, baca sepintas lalu. Dapat mengatasi masalah no 1.
3) Ingat, baca jangan sampai "terlalu faham". Baca cuma untuk ambil idea. Kalau dah faham sangat, nanti terjadi masalah no 4.

Ok, kenapa baca cuma untuk dapat idea? Kenapa tak baca sampai faham?

Jawapan :
*Baca cuma untuk dapat idea dan kalau boleh biarkan sahaja apa yang kita tak faham melalui pre-lecture reading tu.

*Bila professor ajar kat depan, otak kita akan "stimulate" kita untuk ambil tahu pasal apa yang prof ajar kat depan. Jadi, kita tidaklah mengantuk sebab otak kita akan berfikir sebegini, "Oh, ini lah bahagian yang aku tak faham tadi. Jadi, aku mesti tumpukan perhatian!"

* Jangan baca sampai faham sebab nanti bila prof ajar, kita tentu akan fikir, "Alah, aku dah baca dah ni pagi tadi. Dah faham dah pun, buat apa lagi nak tahu." Jadi, kita akan mengantuk dan bosan sebab dengar benda yang sama.

Kesimpulannya, pre-lecture reading sangat membantu dalam mengatasi masalah mengantuk dalam kelas. Tapi kena ingat, banyak lagi faktor lain seperti penat, tak cukup tidur dan sebagainya. Jadi, faktor lain tu sila uruskan sendiri.

"Maka (tetapkanlah kepercayaanmu) Bahawa Sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan" ( Al-Insyirah : 5)

p/s : Eh, masalah no 3 tak selesai lagilah! Ha..Yang itu, kenalah pandai "imaginasi". Haih~ Internet kan ada, guna je lah untuk cari gambar dan video! LOL~

Saturday, December 18, 2010

Jom Tolong Kawan Kita Ni~

Ok, tadi aku ym dengan kawan aku di Malaysia. Dia ni tengah study Nursing di KLMU, KL. Dia ni lelaki. Dia menyewa di sebuah kondominium di sebuah rumah di KL. Housemate dia ada 12 orang semua sekali. Baiklah, sekarang ni kawan aku ada masalah. Masalahnya ialah, HOUSEMATE DIA SUKA BAWAK BALIK PEREMPUAN BALIK KE RUMAH!! Ha..Malas nak cakap banyak, ni aku copy paste perbualan aku dengan dia melalui ym.


Aku chat dengan dia baru je lagi. Waktu Egypt kul 4.30 petg. Tarikh : 18 Disember 2010.
..........
khairimalik: la...
khairimalik: so, kau tgal kt situ dgn spe?

rosdaanodan: mase teraweh ari 2 pun leh kire
rosdaanodan: aku gan dak kos lain
rosdaanodan: ssh ckit
rosdaanodan: dak2 umah aku nie
rosdaanodan: suke bwk balik perempuan

khairimalik: bawak balik pompuan???
khairimalik: seyes??
khairimalik: ya allah, kau kena tegur la..

rosdaanodan: seyes
rosdaanodan: aku dah tegur

khairimalik: pastu??

rosdaanodan: tp xlyan pun
rosdaanodan: perempuan tido kat umah nie agi
rosdaanodan: aku sorang je yg bsuare

khairimalik: Ya Allah,
khairimalik: satu uma ko brpe org?

rosdaanodan: 12 org

khairimalik: yg slalu bawak pompuan balik tu...berapa org?

rosdaanodan: dlm 5 org

khairimalik: bahaye la..
khairimalik: dorg tidur skali?? i mean..dgn pompuan tu

rosdaanodan: aah

khairimalik: wtf?????

rosdaanodan: pnh tido kat ruang tamu
rosdaanodan: aku bgun nak mndi tkjut aku tgok

khairimalik: ya allah,
khairimalik: kau kena report lah

rosdaanodan: ari 2 jais pnh dtng serbu
rosdaanodan: tp muju perempuan xde

khairimalik: bhye

rosdaanodan: tau xpe
rosdaanodan: diaorg open gat
rosdaanodan: tau la cnie kl
...................................................................................

Ok, itu la antara perbualan aku dengan kawan aku. Ada panjang lagi, tapi yang lain private lah. Nak kata tak report JAIS, JAIS dah pernah datang serbu. Kalau nak pindah rumah lain, rumah di KL mahal.Macam mana nak cari rumah lain yang lebih murah? Dia ni pun bukan dari keluarga yang kaya. Dia dari pedalaman macam aku jugak. So, kawan-kawan? Ada idea???

p/s : Teruk jugak ye perangai sesetengah student kat Malaysia ni? Hurm~

Thursday, December 16, 2010

Paranormal Activity 2

Sabtu exam, tapi boleh lagi keluar tengok wayang. Macam mana duit tak habis? Haha...Ok Khairi, sila stabilkan ekonomi anda dengan meminta tips berjimat-cermat dari Shukri Suliman selaku AJKT Ekonomi baru kita. Pas tu sila study untuk exam SEKARANG!!

Hari ni tak ada kelas tafaquh, tu yang keluar tak tentu hala tu. Lepas tu tengok cerita hantu kat wayang, balik rumah dah lewat tengok semua housemate dah tido, dan tengah aku menaip blog ni anjing-anjing kat sekeliling rumah aku ni semuanya menyalak macam anjing gila. Nampak hantu agaknya,. ITU LA, KALAU DAH TAHU PENAKUT JANGAN LA TENGOK CERITA HANTU!! Kan dah terpengaruh tak tentu pasal.

Ok, tadi aku tengok cerita Paranormal Activity 2 kat Carrefour. Memang best dan melemahkan jantung serta membantu dalam evacuation of urinary bladder. Tapi kalau tak tengok cerita Paranormal Activity 1, susah la nak faham la kronologi cerita ni. Paranormal Activity 2 lebih best dan lebih seram dari Paranormal Activity 1. Tapi aku tak takut pun, tak menggugat keberanian aku langsung. Wakaka..Budget je.

Cerita dia mengisahkan pasal sebuah keluarga yang diganggu makhluk halus kot. Makhluk tu makhluk halus tapi dia main kasar. Cis, kurang asam betul. Emo bukan main lagi tadi aku tengok cerita tu. Haha..Post kali ni sebenarnya mengarut je sebab nak lepaskan stress. Maklumlah, tadi exam praktikal patho rasa macam banyak salah (semua exam pun kau rasa banyak salah kan??). Itu yang release tension tengok movie tu.

In Acute Suppurative Meningitis, glucose content dia low ye kawan-kawan. Bukannya high. Padahal glucose content dalam otak aku ni high sangat sampai overconfident je jawab 'True' tadi. Haha..Padan muka kau jawab salah. Jawapan dia 'False' lah! Sila study dari awal lain kali.

Ok, sekian sahaja post mengarut lagi berwibawa pada malam ini. Pesanan khidmat masyarakat, janganlah jadi manusia yang gatal jiwa raganya. Aku ni nak tengok cerita hantu sangat tapi takut pulak. Gatal jiwa raga lah tu namanya. Good luck exam semua~

p/s : Terima kasih kat 3A ; Anis Amirah, Areqa dan Adiba. Best lah keluar dengan korang sebab korang sangat sporting walaupun korang tak tinggal di Sporting. Ok, sempat lagi aku mengarut kan? Salam~

Tuesday, December 14, 2010

Sabar

Memang sedih bila ujian praktikal Parasitology tadi. Rasa macam satu soalan sahaja yang aku jawab betul. Yang lain semuanya "kabur" dan tak dapat aku kenal pasti nama organisma yang ditanya. Memang stress, sedih dan rasa macam hendak menangis. Bimbang juga kalau kena ambil ujian ulangan lagi sekali. Baiklah, sekarang kita belajar untuk bersabar.

Bersabar dalam kegagalan itu adalah sesuatu kejayaan

Sabar secara ringkasnya bermaksud menahan diri dari melakukan sesuatu. Dari segi konteks Islam pula, sabar ni terdiri dari tiga perkara (betulkan kalau salah):

1) Bersabar dalam mentaati Allah
2) Bersabar dalam meninggalkan maksiat
3) Bersabar dalam menempuh ujian dan musibah

Cakap pasal sabar ni, kalau cuma cakap kosong memanglah senang. Tapi macam mana nak hadapinya??

Jawapannya :

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan dengan jalan sabar dan mengerjakan sembhyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk."
-Surah Al-Baqarah ayat 45

Perasaan tidak sabar akan mendorong kepada maksiat. Carta alirnya ialah...

Tidak sabar ---> Tidak taat kepada Allah --> buat maksiat
contoh : Tak sabar tahan musibah ---> kemarahan mendadak ---> mulut mencarut

Ha...Kan dah dapat dosa? Lagi satu yang nak diterangkan ialah...

Manusia akan berasa ujian yang dihadapinya lebih berat dari orang lain. Padahal ada je lagi orang yang lebih susah. Manusia memang lupa untuk bersyukur. Kita selalu bandingkan diri dengan orang yang lebih senang, tentulah kita akan sentiasa tidak berpuas hati. Cuba bandingkan dengan orang yang jauh lebih susah.

Contoh situasi :

A : Aku ni susah la nak belajar, dah la sibuk dengan ini lagi, itu lagi.
B : Eh, aku pun sibuk juga tapi boleh je cuba nak belajar.
A : Kau lain, aku lain. Aku ni kena jadi musyrif lagi, itu lagi.....(bla bla bla)

Nampak tak situasi di atas? Memang manusia sentiasa rasa ujian yang dihadapinya lebih berat dari orang lain. Kenapa mesti ada "Kau lain, aku lain"??? Padahal darah yang mengalir sama pekat merahnya, tubuh yang dipinjam juga sama diperbuat dari tanah. Apa yang lainnya??

"Jgnlah kamu bersikap lemah. dan jgnlah pula kamu bersedih hati,padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu org2 yg beriman."
-Surah Al-Imran ayat 139

Jadi, sabar lah dalam menempuh musibah. Sebenarnya post ini ditulis untuk menyedapkan hati aku sendiri yang gusar memikirkan keputusan yang bakal aku peroleh nanti. Ujian midterm dan praktikal tadi aku rasakan sangat sukar sekali untuk aku jawab. Mudah-mudahan, Allah SWT memberi pertolongan.

p/s : Sabar itu sebahagian daripada iman. Namun diakui, sabar itu memang susah!

Sunday, December 12, 2010

Dingin dalam Euphoria

Hari ni sangat dingin, dingin daripada biasa. Mungkin musim sejuk yang sebenarnya sudah tiba barangkali. Hati pun bertambah dingin bila keluar dari dewan peperiksaan tadi. Sangat susah! Aku rasa pembacaan aku malam semalam tak bermakna apa-apa. Apa yang aku baca, kebanyakannya tak keluar.


Rasa macam sia-sia sahaja tidur lewat dan mengorbankan masa tidur REM. Rasanya sudah baca dari awal ; tak belajar last minute macam selalu. Tapi apa lagi yang kurang? Sehinggakan tadi aku fikir, lebih baik belajar last minute kalau macam ni punya gaya.


Ustaz Naim cakap, cuba muhasabah diri semula. Mungkin ada dosa-dosa yang aku pernah buat sebelum ni yang menghitamkan hati aku dan menutup hijab aku dari menjawab soalan dengan betul. Ataupun mungkin Allah nak uji aku.


"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan,"Kami telah beriman."("I am full of faith to Allah")sedangkan mereka tidak diuji?Dan sesungguhnya Kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta."
-Surah Al-Ankabut ayat 2-3


Aku makin bertambah stress bila orang cakap, "Ah, kau tu cakap je tak dapat jawab. Last-last nanti result gempak jugak!" Masalahnya sekarang, kalau aku cakap aku tak dapat jawab maksudnya aku memang tak dapat jawab betul! Bukan main-main atau gedik-gedik nak minta simpati orang!


Cerah a.k.a Khairul Asyraf cakap, mungkin ni balasan atas dosa-dosa yang aku buat sebelum ni. Sepatutnya bersyukur sebab Allah bagi balasan waktu ni, dan bukan pada exam final nanti. Lagi satu, sepatutnya bersyukur sebab Allah bagi balasan dengan cara ni, kalau melalui cara lain? Kemalangan ke, apa ke?


Dari sudut pandangan Abe a.k.a Hafiz Zaini, mungkin sebab aku ni macam Euphoria. Senantiasa nampak gembira selalu, selalu senyum macam tak ada masalah langsung. Nampak macam aku tak 'aware' dengan peperiksaan. Nampak macam aku tak ambil berat dan buat endah tak endah. Yadiy pun ada tegur semalam, waktu orang lain belajar aku boleh lagi main-main.

Cakap pasal senyum, aku ni memang macam ni. Selalu senyum sorang-sorang sampai penyelia asrama SASER dulu panggil aku Senyum. Dan Professor Skills hari tu pun ada tegur yang aku ni macam kena pseudobulbar syndrome (laughing without any stimulus).

Mungkin sebab aku banyak ketawa, jadi ilmu banyak hilang. Itulah, selalu sangat ketawa macam orang Euphoria. Bila aku cakap frust pasal exam tadi, Anas Kamarudin ada nasihat, jangan putus asa. Sebab masih lagi boleh 'kejar' dan 'compensate' dengan markah praktikal, presentation dan exam final nanti.


Paling pedas, bila aku cakap frust exam tadi, Joker a.k.a Hafiq Syazwan cakap..

"Eh, bukan kau ke yang selalu suruh orang jangan study last minute? Kau mesti la study dari awal kan? Tak kan lah tak boleh jawab juga?"


Ok, itu memang sangat pedas! Hati ni sangat dingin, sedingin cuaca hari ini. Mungkin lebih dingin. Harap-harap, kedinginan ni mengajar aku untuk jadi lebih serius dan kurangkan ketawa.

p/s : Dan kurangkan senyum mungkin? Supaya tidak lagi digelar "pseudobulbar syndrome" oleh Professor Skills :(

Wednesday, December 8, 2010

Mesin Basuh untuk Dijual

Amaran : Ini bukan iklan dari Alex YE, ini bukan produk Alex YE dan tak ada kena mengena langsung dengan Alex YE. Ni iklan dari aku sendiri. Aiceh~ Aku pun tak ada kena mengena dengan Alex YE. :P

Setiap rumah mesti ada satu mesin basuh kan?
Kalau tak macam mana nak basuh baju betul tak?
Nak basuh guna tangan?? Haih~ Mana sempat, nak study lagi, itu lagi ini lagi.
Nak hantar dobi ?? Nanti duit elaun anda cuma habis untuk bayar tukang dobi je~

Ni la mesin basuh tu..tengok la puas2!

Ha..sekarang ni rumah kami ada 2 mesin basuh
Sebab ahli dua buah rumah bergabung
dulu rumah kami masing-masing ada mesin basuh
bila dah duduk sekali, kami rasa satu mesin basuh sudah memadai..

Jadi, kami pun dah fikir masak-masak yang...
Kami nak jual satu dari mesin basuh kami!!

Ciri-ciri mesin basuh tersebut :
1) Jenama Toshiba VH-500
2) manual use (bukan auto)......tapi Acap cakap semi-auto/semi-manual ..wallahualam :P
3) second hand (cos kami dah pernah guna sebelum ni)
4) muatan boleh masuk 5 Kg


Dulu kami beli dengan harga LE 800 lebih (take note ada perkataan "lebih")
Sekarang kami cuma jual kepada anda dalam harga LE 400!!!
sila tengok mesin basuh!!!, jangan tengok beras kat belakang tu....tu beras Hasanin!


ok, kepada sesiapa yang berminat dengan mesin basuh tersebut boleh la..

a) menghubungi Asyraf Jamaluddin +20117437335 (emel : asy051990@yahoo.com)

b) datang secara terus ke rumah kami di Sporting untuk lihat mesin basuh tersebut secara terus.
Bila dah tengok depan-depan, baru boleh decide kan?

Kalau takut tak puas hati lepas beli, sila datang dulu tengok mesin basuh ni. Kami tak mahu dituduh menggunakan unsur gharar(tidak jelas) dalam bermuamalat. Sekian, terima kasih.

Harga boleh runding

p/s : Walaupun bukan fully auto, at least dapat juga ringankan beban basuh baju daripada basuh guna tangan. :P

Sunday, December 5, 2010

Mohon Maaf

"Kerana pulut santan binasa
Kerana mulut, habis pulut kena makan dek mulut"

Rasa bersalah sangat sebab mulut aku ni memang susah nak jaga. Selalu sangat keluar kata-kata yang kesat, kata-kata yang tak berfaedah. Selalu sangat terbocorkan rahsia orang dan secara tidak langsung mengaibkan orang lain.

Kata-kata aku pun pernah buat orang sakit hati dan terguris perasaan. Hari tu terkeluar perkataan tak elok kat AJKT baru, si Sayuti. Dan baru je lagi, kata-kata aku buat Hasanin sakit hati. Walaupun melalui ym, aku tetap anggap tulisan aku tu sebagai kata-kata.Hari tu melalui facebook, terbuat Abu Hanif Hafiz sakit hati. Padahal benda kecik je pun, dan dia pun cuma bergurau. Aku je yang emo lebih balas komen dia dengan ayat yang kurang menyenangkan.

Dan mesti pernah je isi blog aku ni buat sesiapa terasa. Mohon maaf sesangat. Kepada kawan-kawan yang rasa nak luah masalah atau nak kongsi cerita peribadi, jangan la cari aku. Kalau aku tempat kalian mengadu masalah dan cerita rahsia, kalian memang silap besar.Sila lah cari orang lain. Aku tak pandai simpan rahsia. Tak pandai jaga amanah. Banyak dosa pecah amanah (pecah rahsia) yang aku dah buat. Dan itu dosa besar. Astaghfirullah~

Kepada kalian yang pernah berkecil hati dengan aku dek disebabkan mulut aku yang kurang ajar dan mulut tempayan ni, aku minta maaf sangat-sangat. Aku tahu, susah untuk dimaafkan kesalahan ni. Aku senang-senang lukakan hati manusia, dan kemudian senang-senang minta maaf. Tapi aku pun manusia biasa, tak dapat lari dari melakukan kesalahan.

Kalau aku tersalah tulis kat blog ni, tersinggung perasaan sesiapa, terlebih emosional, sila lah maklumkan aku. Beritahu aku elok-elok supaya aku dapat perbaiki diri aku yang sediakala kekurangan ni.

Amanah (dan rahsia) merupakan yang paling berat
Lidah manusia merupakan yang paling tajam (malah lebih tajam dari mata pedang)

"Barangsiapa yang banyak perkataannya, nescaya banyaklah silapnya. Barangsiapa yang banyak silapnya, nescaya banyaklah dosanya. Dan barangsiapa yang banyak dosanya, nescaya neraka lebih utama baginya". ( RW ABU NAIM )

"Barangsiapa diam maka ia terlepas dr bahaya".( RW AT-TARMIZI )


p/s : Geng kuliah handasah, korang marah dengan aku juga ke?

Friday, December 3, 2010

Belajar Sambil Dengar Lagu

Aku pernah post yang untuk tahan mengantuk, kadang-kadang aku belajar sambil dengar lagu.
Aku dengar lagu sambil belajar sebab...:

1. Memang untuk tahan mengantuk

2. Untuk 'tutup' bunyi bising lain yang datang dari luar. Contohnya bunyi kawan-kawan berbual, bunyi tram yang bising dan sebagainya.

3. Latih diri bekerja dalam keadaan bising (lagu). Takkan la kalau nak kerja atau jawab exam nanti mesti nak kena pastikan keadaan senyap je baru boleh jawab.

Memang betul, dengar lagu sambil belajar ni ada keburukannya. Antaranya :

1. Orang cakap nanti cepat nyanyuk. Entah betul entahkan tidak. Orang cakap la...

2. Hilang konsentrasi belajar sebab nanti mulut akan terikut-ikut untuk menyanyi dan minda pun tertumpu kepada lirik lagu.

3. Kalau mulut je menyanyi tak apa lagi, ni siap dengan badan-badan sekali habis bergerak sekali.

4. Ada orang yang anggap lagu itu sebagai "bunyi bising". Dan sesetengah orang tak boleh belajar dalam keadaan bising.

5. Nanti cepat lupa apa yang belajar.

Dan ada banyak lagi la...Jadi, untuk mengatasi masalah tersebut, kita cuba ini kalau nak dengar lagu juga..

1. Dengar lagu yang instrumental yang tiada orang menyanyi. Jadi kita pun tak adalah nak ikut menyanyi sekali. Humming je tak apa kot.

2. Jangan dengar lagu yang rock heavy metal sangat. Kurang sesuai, sama je macam belajar dalam keadaan bising. Kalau boleh, dengar lagu yang slow atau kata-katanya memberi semangat macam lagu nasyid ke.

3. Mindset dulu yang kita dengar lagu ni bukan untuk berhibur tapi sekadar untuk tahan mengantuk ketika belajar.

4. Kalau dalam playlist tu, tak perlulah letak begitu banyak lagu untuk didengar. Sebab nanti otak anda akan tertumpu kepada lagu-lagu tu je, bukan kepada pelajaran. Kalau letak 2-3 lagu je, mungkin pada mulanya otak anda akan fokus kepada lagu sahaja. Tapi bila anda dah dua tiga kali dengar lagu yang sama, anda pun mula fokus kepada pelajaran. Kalau letak lagu banyak sangat, nanti anda tumpu kepada SEMUA lagu yang anda letak. Akhirnya anda tak fokus belajar. Faham tak point yang ni?

5. Kalau dengar lagu tu, jangan pasang volume kuat sangat. Cukup lah untuk sekadar boleh dengar dan menutup bunyi bising. Pasang volume yang rendah sahaja.

6. Kalau susah sangat, tak payah la belajar sambil dengar lagu. Banyak lagi cara lain untuk tahan mengantuk. Makan ke, guna highlighter berwarna ke, buat nota ke. Tak kan lah dengar lagu je boleh tahan mengantuk kan?

p/s : Aku tak tulis blog untuk suruh orang komen semata. Kalau tidak tak kan lah aku suka nak private kan blog ni. LOL~!

Wednesday, December 1, 2010

Kempen Lalalala~

JPCI cakap tempoh berkempen sampai 2 Disember. Hari ni 2 Disember maksudnya sempat lagi la kot. Ok, ramai je calon-calon yang memikat kalbu. Aiceh~ I mean, they do deserve to get the post (and job).

Antara calon lain selain calon third year yang saya nampak boleh buat kerja ialah....
(aku x cakap aku nak undi...sebab undi adalah rahsia :P)

1. Amiruddin bin Amran

Kenapa aku nak undi dia ni eh?
Sebab ari tu time aku pergi Sinai under perubatan, tak silap aku dia yang handle kot.
Huih..Baguih dok ada program tu. Puas hati la aku pergi Sinai. Kiranya berjaya la program bawah beliau itu.



2. Amir Rasyid
Kenapa eh?
Walaupun aku x kenal dia dan dia pun tak kenal aku, tapi dia ok la sebab nampak macam ramah. Dengan semua orang pun dia senyum. Aiceh~
Lagi satu, dia ni sekolah kat SBPI Kuantan. Aku pulak orang Kuantan (Pekan sebenarnya). So, aku nak undi lah. :P

3. Zairy Fahmy
Sebab dia ni ramah. Waktu dia ni first year dulu, dia first rasanya budak yang tegur Baem & aku kat asrama. Kiranya, dia ni junior first yang aku kenal selain dari junior sekolah aku sendiri. Ok, junior-junior sekolah ku, mengapakah kalian tidak tercalon menjadi AJKT? LOL~

Ok, lagi satu.....
Kepada akhawat sila lah undi kak Aliah Hanum. :D
Kak Aliah Hanum sangat baik. Tolong la undi ye kawan-kawan akhawat? He~

p/s : Undi adalah rahsia. Mereka ni aku nampak boleh buat kerja. Itu saja
kita mesti la nak undi org yg bole buat kerja kan? Ke tak? :D