Friday, January 14, 2011

Hujan Tak Menghalang Dari Masuk Neraka

Aku pernah terbaca dalam iluvislam.com pasal ni. Sinopsis :

Mengisahkan bapa dan anak yang selalu sebar risalah keagamaan kat orang ramai. Suatu hari, hari hujan. Bapa dia tak pergi sebar risalah sebab hujan tapi anak dia yang pergi sebar risalah tu. Akhirnya, usaha anak dia dalam hujan tadi berjaya buat seseorang peluk Islam.

Ha...Tadi sejurus sebelum solat jumaat, hari tiba-tiba hujan dengan lebatnya. Memang sedap kalau tarik selimut waktu ni. Masjid dari rumah aku ni agak jauh juga lah. Jadi kalau nak pergi masjid tu mesti basah kena hujan dalam perjalanan.

Tadi housemate tanya, "Alamak, hujanlah! Macam mana nak pergi solat jumaat ni?"

Aku pun buntu tadi. Tapi aku cuba ingat balik cerita ni. Hujan tak menghalang seseorang itu dari masuk neraka. Kalau disoal kat akhirat/kubur nanti, takkan lah nak jawab "Aku tak pergi solat jumaat sebab hujan". Haih..Nanti tak pasal-pasal kena rotan dengan malaikat hingga terbenam ke tujuh petala bumi sebab jawab macam tu. Nauzubillah~

Lagipun bila fikir balik, hujan tu bukan boleh buat aku cedera pun. Hujan tu kan air, bukannya mata pedang ataupun api yang boleh buat aku cedera kot. Habis teruk pun cuma boleh buat demam. Dan kalau demam sebab menempuh hujan nak pergi solat pun rasanya ada hikmah ; dosa kecil diampunkan ketika kita sakit.

Akhirnya, pergi juga masjid sampai habis basah kuyup pakaian tadi. Dan dalam masjid, nampak ramai lagi orang yang pakaiannya basah malah ada lebih teruk dari aku. Alhamdulillah, diorang tak terhalang nak ke masjid sebab hujan.

Ok, just a miscellaneous post. Samalah juga, busy dengan study tak menghalang kita untuk tunaikan solat. Ni peringatan untuk diri sendiri. Hujan tak menghalang seseorang itu dari masuk neraka.

p/s : Hujan itu rahmat

2 comments:

Zawani said...

hazwani like this!
slalu juga ckp:
"hujan lebat la mcm mne nk pg kelas ni!"
erkk..=0

khairi malik said...

erm..same la..sy pun bukannye bagus sgt.

tadi je bagus kejap. uu~