Wednesday, January 12, 2011

Jangan Tinggal Kertas Jawapan Kosong

Dah delete post lagi. Yeay! Tahniah buat diriku. Post ni panjang, tapi sila baca sampai habis. Kejap je. Antara tips exam ialah :

Jangan tinggal kosong. Walaupun kau memang tak tahu langsung apa jawapan dia, walaupun kau tak dapat gambaran langsung tentang jawapan untuk soalan tu, tapi TOLONG JANGAN TINGGAL KOSONG tanpa jawapan. Kau jawab je apa-apa yang macam logik dan nampak macam berkait dengan benda tu.

Ni bukan nak masuk bakul angkat sendiri, tapi nak naik lif tekan sendiri. Quote ni aku dapat dari adik Shauki iaitu Farhan First Year. Suka peribahasa baru ni walaupun aku tak paham maksud dia apa.

Jujur aku cakap, sejak dari Tahun 1, aku TAK PERNAH dapat B untuk subjek Pathology. Asyik dapat C je memanjang. Nak dapat A tu jauh sekali. Tapi alhamdulillah setakat ni tak pernah gagal lagi.

Nak tahu sebab apa aku dapat C je memanjang? Sebab aku selalu tinggal kosong! Setiap kali exam esei pathology, mesti aku tak habis baca dan mesti akan ada soalan yang aku tak jawab.
Pasti akan ada, mustahillah tak ada.

Tapi entah kenapa semester lepas aku banyak sangat tak tahu jawapan kpd soalan esei pathology. Banyak gila soalan yang aku tak tahu. Lebih banyak dari semester yg lepas2. Lepas tu aku fikir balik, "isy, kalau aku tinggal banyak macam ni nanti gagal pulak aku".

Aku fikir, kalau tinggal dua atau tiga soalan tu ok lah. Tapi waktu sem lepas tu aku memang banyak giler tak tahu, takkan nak tinggal semua yang aku tak tau tu kan? Tak pasal-pasal kena balik waktu summer nak repeat exam dan secara x langsung jadi Ajk PSMB.

AJK PSMB?? Itu sangat pahit, cuma satu je kenangan manis. Ustazah Zakiah cakap suara aku sedap masa jadi pengerusi majlis. Haha..Ok, sila jangan budget ye Khairi. Ustazah Zakiah ambik hati kau je tu.

Back to story. Jadi, aku pun hentam je jawapan esei tu walapun aku banyak tak tahu. Boleh kata dalam sepuluh soalan, lapan soalan esei aku hentam dan jawab semua. Tak ada tinggal satu pun. Aku pun tak pasti jawapan tu betul ke salah. Last-last waktu keputusan keluar tu pathology aku dapat B- !! Pergh, first time nampak huruf B untuk pathology.

Terkejut beruk aku dibuatnya. Kalau beruk nampak aku waktu tu pun dia pun mesti cakap aku ni terkejut mengalahkan dia. Jadi kepada sesiapa yang nak exam, tolong jangan tinggal kosong kertas jawapan anda. Walaupun anda tak tahu, jawab je ok?

Abang Kudin cakap, kita tak tahu apa Allah SWT buat dengan kertas jawapan kita sejurus kita letak pensel bila prof cakap, "TIME'S UP!". Allah boleh je nak tukar jawapan kita, boleh je nak buat kita gagal kepada lulus.

Mungkin markah kita 47 je , tapi sebab orang yang masukkan markah dalam komputer tu tulis terbalik (maklumlah, huruf jawi kan terbalik dengan huruf rumi), mungkin dia tertulis 74, so kita lulus secara automatik. Subhanallah, besarnya kuasa Allah kan?

Kalau kita study tapi tak ikut suruhan Allah? Allah boleh je nak balas kat kita. Markah kita sebenar 74, tapi Allah buat orang tu silap tulis 47. Ha..Takut tak? So, study tu study juga tapi jangan lupa Allah SWT.

Ok, la kawan-kawan. Good luck for the next paper. Ingat, jangan tinggal kosong!

p/s: Cikgu aku tak suka perkataan 'hentam'. Dia suruh tukar dengan perkataan 'teka'

3 comments:

IzyanKhalidah said...

ohh.. ok tak akan tgglkan lepas ni.. kitorg exam esok.. nak ckp tima kaseh, cranial nerve number 17 mmg byk membantu :) siap sebar2kan lagi kat kwn2.. ape pon good luck for becoming exam ^^

sayut said...

buat esei merapu2 conteng2 bg penuh :)

p/s: nk komen sgt annoying,disable jela autocapta tuh XD

khairi malik said...

izyan = sori, post tu saya delete cos ingtkn dah rmai yg tau.

sayuT = same r..merapu jugak.