Wednesday, September 21, 2011

Bukan Lesen Memandu Komputer

Entah hape-hape tajuk aku tulis ni. Okay, saje nak tunjuk eksyen sikit kat kawan-kawan yang aku ni ambik lesen cuti ni. Okay, harap maklum. Ini bukan lesen ujian memandu komputer bersepadu ICDL. Ini lesen betul-betul kelas D punya. Aiceh.....

Aku ambil kelas special yang tak de lah special mana pun. Kiranya pakej lulus la...Ada 10 jam belajar sebelum ujian kelayakan.

Hari pertama (2 jam)
Lesson : Tahu masuk gear, tahu start enjin, tahu signal, lampu kecemasan bla bla bla dan bla lagi.
Aku : Tak belajar kereta auto, jadi susah sikit. Asal aku lepas klac je, enjin mesti mati. Asal enjin mati je aku lepas klac. haha...Sampai aku give up la sikit-sikit.
Cikgu : Mula-mula cikgu stress dengan aku sebab kereta asyik mati. Tapi lepas tu, beliau sangat berpuas hati dengan aku. Hahaha,...nama beliau ialah cikgu Mie.


Hari kedua (2 jam)
Lesson : Tekan minyak, pusing-pusing stereng, memandu dalam hujan, tukar-tukar gear, reverse
Aku : Mule-mule macam terror sekejap, lepas kena puji terus nak langgar board kat bahu jalan.
Cikgu : Asyik berborak dengan aku tanya pasal Mesir. Tanya pasal rusuhan lah, universiti lah, itu lah ini lah. Sampai aku hilang fokus!


Hari ketiga ( 2 jam)
Lesson : Parking biasa, parking 3 penjuru, bukit
Aku : Susah giler...Lambat aku belajar kali ni. Sampai berpeluh sakan, nak nangis pun ada. Sampai banyak kali jugak lah terlanggar pembahagi jalan. Sampai kena sambung hari seterusnya.
Cikgu : Tak henti-henti marah aku. Memang hari tu dia marah aku sakan. Dua hari sebelumnya nampak baik je.


Hari keempat (4 jam)
Lesson : Sambung buat parking dan bukit, JALAN RAYA

Aku : Memula buat parking dan bukit tu dah terror sikit sebab dah berlatih awal-awal. Lepas tu tetibe je cikgu bawak aku ke tengah jalan raya and then dia cakap, "hah, bawak lah!"

Atas jalan raya : Tak leh bawak laju-laju, tukar gear pun sekat-sekat lagi, masuk simpang semput-semput. Terkejut bila lori besar berduyun-duyun potong aku sebab aku lambat sangat. Dan aku hampir terlanggar sebuah kereta dari arah depan sebab gagal kawal stereng. haha~

Cikgu : Sekejap marah sekejap okay. Lepas tu, tetibe suruh aku add facebook dia. Haha..Pape lah cikgu.


Kesimpulan : Benda lain semua dah okay kot tapi aku cuma masih lagi tak pandai nak masuk simpang.

p/s : Post bersambung....