Tuesday, September 27, 2011

Ooo...Macam Ni Rupanya Orang JPJ

Okay, tak nak tulis semua benda. Tulis pun gua panas. Aiceh~ Tadi test lesen memandu dengan JPJ.

Naik bukit first time aku fail, buat kali kedua pun fail. Lepas tu orang JPJ tu marah aku. Dia panggil aku bodoh, tunggul kayu, buta tuli semua keluar. Kalau aku dah fail tu, fail kan je lah. Tak yah la nak marah-marah. Dah la cakap orang sesedap hati. Mungkin dia tak sedar yang kata-kata tu satu doa, dan doa yang buruk akan kembali semula pada dia. Last-last nanti dia yang jadi bodoh balik. Ha....Biarkan!

Apa faktor fail? Bukan sebab aku tak reti or tak ingat. Tapi KLAC kereta lain-lain. Kereta yang aku selalu guna klac dia pendek, lepas sikit dah jalan. Ni klac panjang, lepas banyak pun tak jalan-jalan. Konpius aku.

Lepas tu test jalan raya. Alhamdulillah, okay la walaupun kat simpang (SETIAP SIMPANG) bagi aku fail sebab selalu salah masuk dan hilang kawalan steering. Dan nasib baik jugak lah Puan JPJ perempuan yang duduk kat sebelah aku tu okay orangnya. Tak marah-marah, siap bagi aku tips dan tunjuk ajar lagi.

Sangat bengang dengan JPJ laki tu, tapi sangat hormat akak JPJ perempuan tu. Kalau nak marah, marah je la tanpa menggunakan bahasa kesat. Contohnya, "awak ni tak reti-reti lagi ke?", "Awak ni belajar ke tak?"...ha...kan manis kalau marah tak menggunakan bahasa macam BAHLOL, BODOH semua tu. Lagipun kalau orang sakit hati, dosa dia sebab menyakitkan hati tu tak kan terampun kalau tak minta maaf dari orang yang disakiti. Allah cuma boleh memaafkan dosa kita dengan Allah, tapi dosa sesama manusia, sendiri mau ingatlah.


Hidup umpama roda, mana tahu bila kita dah tua nanti orang pulak jerkah kita kan. Mana tahu kot-kot kalau kita sakit datang jumpa doktor, tapi doktor pulak jerkah kita kan? "Bodoh la kau ni, kesihatan sendiri pun tak pandai jaga. Sengal nak mampus!" Okay, saya tak mahu jadi doktor macam tu. Saya doktor baik. :P


Okay, lepas tu cikgu aku marah aku sebab aku sebut "pakej lulus". Secara jujur, aku tak tahu yang menyebut "pakej lulus" itu salah di sisi undang-undang JPJ. Tak faham kenapa. Tak tahulah kalau pakej lulus tu sebenarnya duit rasuah "kalau nak lulus kena bayar lebih" kan? Wallahu'alam...


p/s : Nasib baik lulus. Kalau tak, tak berbaloi kena marah tapi tak lulus. Alang-alang fail, baik aku marah pegawai tu balik.

3 comments:

Anonymous said...

sbor je la...asalkan dpt lesen... aku lg kena hina byk..kena perli bgs punya dr cikgu mandu..;((

Anonymous said...

.so ko bayar la utk pakej lulus tu?

Khairi Malik said...

anon 1 = tp rasanya aku kena lagi teruk lah

anon 2 = bayar lah coz ak tk paham ape pakej lulus tu