Friday, December 23, 2011

Talent Is A Gift, but Skills Are Reward

Aku selalu tertanya-tanya, "Layak ke aku ni nak jadi doktor?" Iyalah, sudah tahun 4 tapi masih belum kuat teori, masih banyak yang tak tahu. Lagi dua tahun je nak habis, rasa macam tak cukup untuk pandai semua benda dalam masa tiga tahun terakhir ni.


Memang aku rasa sangat lemah; tak bersemangat. Dalam "ward training", aku takut nak ambil darah pesakit. Bukan takut tengok darah, tapi takut sekiranya aku cuai lalu mencederakan pesakit. Bimbang jika aku penyebab "haematoma" kalau salah cucuk jarum. Nanti lain pula penyakit yang datang kepada pesakit tu nanti.


Rasa sedikit putus harapan. Kemudian, teringat yang seorang doktor aku pernah cakap,

"To be a doctor, you don't need talent but you need skills People born with talent, but skills need to be learned"

Yes! That is true. Skills could not be inherited, it needs to be learned. Talent is a gift, but skills are reward ; reward given from Allah to the ones who have worked hard to get something.

Another doctor which I knew from facebook said,

"You'll be a good doctor, only if you want so.........BADLY!"


"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan dengan jalan sabar dan mengerjakan sembhyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk."
-Surah Al-Baqarah ayat 45


p/s : Ya Allah, jauhi aku dari sikap putus asa :)

2 comments:

ijA said...

all the best..doktor..
kita pun dulu nak jadi doktor..ala cite2 budak2..so sekarang kita di bidang engineer..teruskan usaha kita menjadi engineer oil and gas..amin..

Khairi Malik said...

Ija, same goes to engineer

Engineers not born with talent, it has to be learned. :D