Monday, April 22, 2013

Kulit Yang Baru

Bismillahirahmanirrahim....

Hari ni aku belajar sesuatu yang menarik dalam kelas dermatology tadi. Kepada sesiapa yang tidak tahu, dermatology ni ialah kursus yang belajar tentang kulit dan penyakit-penyakit yang berkaitan dengan kulit.

"Pain on skin has its limit. It will stop when the skin is severely traumatized. That's why Allah keeps replacing the burned skin of people in hell with the new one. So that the people in hell keep on feeling the pain. "

 Doktor kata, kulit kita memang boleh rasa sakit, tapi sakit itu ada tahapnya. Rasa sakit itu akan berhenti apabila kulit kita sudah rosak. Senang cerita, kalau kulit tu dah mati, kulit tu dah tak akan rasa sakit. Iya lah kan? Kalau dah mati, nak rasa sakit macam mana?

Sebab tu dalam api neraka, Allah akan gantikan kulit-kulit mereka yang dibakar hangus dengan kulit yang baru. Supaya mereka akan rasa sakit secara berterusan. Sebab bila kulit sudah rosak dibakar, kulit tu sudah tidak akan rasa sakit. Jadi, Allah gantikan dengan kulit yang baru setiap kali kulit mereka habis dibakar.

Faham ke point saya? Jadi, marilah kita berusaha untuk perbanyakkan amalan dan jauhkan diri kita dari api neraka. Amin :)

Ni ayat dari Al-Quran surah An-Nisa ayat 56 (terima kasih furqan dan faez salleh  atas perkongsian)


إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ بِآيَاتِنَا سَوْفَ نُصْلِيهِمْ نَارًا كُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلْنَاهُمْ جُلُودًا غَيْرَهَا لِيَذُوقُواْ الْعَذَابَ إِنَّ اللّهَ كَانَ عَزِيزًا حَكِيمًا

 Maksud : Sesungguhnya orang-orang yang kufur ingkar kepada ayat-ayat keterangan Kami, Kami akan membakar mereka dalam api neraka. Tiap-tiap kali kulit mereka masak hangus, Kami gantikan untuk mereka kulit yang lain supaya mereka dapat merasa azab sengsara itu. Dan (ingatlah) sesungguhnya Allah adalah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.


Verily those who disbelieved in Our Signs, soon We will cast them into Fire so oft as their skins shall be burnt We will change them for other skins, that they may taste the torment. Surely Allah is the Mighty, the Wise

Ya Allah, jadikan kami manusia yang selalu bertaubat dan jauhkan kami dari azab api neraka Mu.

1 comment:

Anonymous said...

Assalamualaikum, mohon copy gambar ye... Terima kasih...