Tuesday, May 28, 2013

Hidung Berdarah

Hidung berdarah atau nama lain dia ialah epistaxis. Pernah kena tak? Aku pernah! Okay, ada yang kata hidung berdarah ni sebab cuaca panas sangat lah. Dan ada juga kes pasal seorang pelajar ni hidung dia berdarah, bila pergi check jumpa doktor rupanya dia ni ada leukemia dan beberapa hari lepas tu beliau meninggal dunia.


Hidung berdarah ni semua teruk ke? Sebenarnya ada banyak sebab yang boleh buat hidung berdarah ni.
Antara sebabnya ialah....

1) Trauma atau kecederaan pada hidung. Contohnya selalu korek hidung ke, ataupun ada benda tersumbat ke atau pun hidung patah sebab terlanggar apa-apa.

2) Radang atau inflammation.

3) Tumor atau kanser.

4) Penyakit darah contohnya haemophilia, leukemia.

5) Darah tinggi. Ni paling banyak berlaku dalam kalangan orang tua. Arwah mak aku pun pernah kena ni.

6) Demam

7) lain lain...banyak lagi malas nak tulis semua kat sini.


Jadi kalau kena hidung berdarah ni apa yg kita kena buat eh?

1) Duduk dengan keadaan sedikit bongkok ke depan.
2) Picit (tutup) hidung selama beberapa minit. Bernafas ikut mulut. Bila kita picit hidung, kita dapat kurangkan darah yang keluar.
3) Tekapkan ais (air batu) pada batang hidung supaya pembuluh darah di kawasan hidung tu mengecut.
4) Ambil sedikit kapas dan letakkan adrenalin, kemudian letakkan di dalam hidung.
Adrenalin tidak boleh digunakan kepada pesakit darah tinggi!!!

Okay itu sahaja untuk kali ni. Selamat Study. :)

No comments: