Saturday, May 25, 2013

Korea

Bismillahirrahmanirrahim....

Okay, seperti yang anda maklum saya sekarang dalam proses belajar bahasa korea. Suka saya maklumkan bahawa saya belajar korea bukan sebab saya minat kpop/drama korea/running man! Tapi saya belajar korea sebab saya nak belajar bahasa cina. Pelik tak? Okay baca dulu sampai habis.

...............................................................................................
Cuti summer yang lepas, aku nak belajar bahasa cina mandarin dari sepupu aku (sepupu aku boleh bertutur dalam banyak bahasa). Tapi sepupu aku cakap, nak belajar bahasa cina sangatlah susah! Dia kata, tulisan dia banyak sangat garis-garis. Jadi, kalau aku nak belajar cina, aku kena belajar baca korea dulu.

Sebab dia kata tulisan korea ni tak serumit tulisan cina. Dia kata lagi, aku kena cuba belajar korea dulu. Kalau tulisan korea ni pun tak boleh nak baca, tulisan cina apatah lagi. Kiranya ni sebagai bench mark je la..

Ni bila tau aku belajar korea, ramai yang perli-perli..Ada yang kata,

"Bahasa korea tu bukan bahasa syurga, baik kau belajar bahasa arab"

"Tak yah la berangan nak jadi mamat korea sangat"

"Kau tu duduk kat mesir bukan kat korea. Tak yah mengada nak belajar bahasa lain"

Dan macam lagi.... Untuk pengetahuan semua, saya juga sekarang SEDANG BELAJAR BAHASA ARAB FUSHA. Cuma  aku tak heboh sangat. Aku cuma heboh kat orang aku belajar korea. Sekarang ni aku tengah belajar basic arab dari level 1. InshaAllah...Impian aku, aku nak boleh baca banyak bahasa sebelum aku jadi doktor nanti.


Belajar banyak bahasa ni banyak faedah. Boleh je nak dakwah dalam bahasa korea kan? tulis status yang baik-baik dalam bahasa korea. Tak salah kan?

p/s : Bahasa Melayu pun bukan bahasa syurga! Jadi, kenapa kau cakap bahasa melayu?

2 comments:

Syafinaz Alizaini said...

Bnyakkan tgk cerita cina gak kot, baru sng belaja..

mieza said...

btol la tu. bhse melayu pn bkn bhse syurge kn.
xsalah pn nak blaja bhse laen.
byk advantage.
sy pn skang tgah blaja blek bhse arab. dlu prnah blaja, so ble x prktik, berhabuk da..