Tuesday, May 7, 2013

nasihat kawan2 pasal exam

Hari ni aku buka dropbox dan tengok result ophthalmology. Markah boleh la... tapi still dalam kategori rendah jugak sebenarnya. Tapi yang peliknya kan, aku rasa macam x kisah sangat markah aku macam tu.
Mungkin sebab aku tak suka subjek ni kot. Aku memang dari mula lagi tak suka subjek ophthalmology ni. Haha....lantak la..

Aku cuma nak share. Sebelum ni aku selalu mengeluh sebab markah aku rendah. Tapi selepas aku dengar beberapa orang sahabat cakap camni...

#1
Marks and grades do not define intelligence. Lagipun exam is full of cheating sometimes. Kadang-kadang kita yang dah masuk exam dulu ni, boleh bagitau kat kawan-kawan kita yang still belum exam tentang soalan apa yang masuk . Jadi itu quite not fair to those yang masuk awal.

#2
Sebelum kau masuk exam, kau tetapkan camni, "Ya Allah, aku cuba buat sehabis baik. Banyak mana yang aku dapat jawab, banyak tu lah rezeki yang kau bagi kat aku. Dan aku takkan mengeluh kalau rezeki aku kurang pada hari ni sebab aku tau tu semua ketetapan Mu."

#3
Kecik, kau jangan target A. Kalau kau target A, kau akan rasa down gila bila x dapat A. Ko just buat sehabis baik je. Ko buat yang terbaik nanti result pun inshaAllah terbaik. Jangan expect A.

:) I love my friends.

No comments: