Friday, August 16, 2013

Macam Mana Study Kat Mesir?

Sepanjang aku beraya hari tu, bila ramai yang tahu belajar di Mesir, ramai yang tanya macam mana keadaan kat Mesir dan tanya apa yang berlaku sebenarnya di Mesir.

1) Macam mana keadaan di Mesir?
Erm...Well memang mesir nampak teruk. Tapi selalunya media ni exaggerate. Kadang-kadang tu kawasan student aman damai je, tapi dia pulak yang putar belit cerita. Cerita sebesar busut dijadikan gunung, itu lah media.

2) Apa sebenarnya berlaku kat Mesir?
Well, kalau nak cerita kat sini memang panjang. Nak ringkaskan pun aku tak reti. Sebab tu aku tak pernah cerita. Tapi memang panjang nak cerita, untuk tahu lebih lanjut sila tanya orang lain. Jangan percaya bulat-bulat pada berita tv dan surat khabar. Kalau nak tahu, baca blog ustaz-ustaz mesir YANG BOLEH DIPERCAYAI.


Dan aku ada dengar yang EME dah keluarkan kenyataan bahawa kalau keadaan Mesir semakin meruncing, kitorang terpaksa tangguh satu semester atau dipindahkan ke IPTS dalam negara atau ke negara yang lain yang lebih aman.

Pendapat aku (my own opinion, there's no such this as right or wrong, if you find mine is opposing yours, just shut the f up and respect my opinion)
 Aku kalau boleh tak nak tangguh semester sebab aku dah tak larat nak tunggu lama-lama.. Lagipun duduk kat Malaysia tak sedap duduk lama-lama guna duit mak bapak. So, aku kena cari kerja lah kalau nak tangguh satu semester. Takkan nak mengharap duit parents je kan? Kalau elaun still masuk tak ape.

Tapi aku tak kisah kalau aku dipindahkan ke universiti lain (provided that Mara still tolong support), tak kisah la kat mana-mana pun. Tak sambung kat Mesir dah pun tak pe aku tak kisah dah. Yang penting aku dapat habis belajar cepat.

Tapi Kalau terpaksa sambung lagi 2 tahun, aku prefer belajar kat egypt balik. Papepun, aku nak belajar lg setahun je!! Tak nak 2 tahun!! haha...

Okay xde mood nak tulis panjang-panjang (dah panjang da pun). Salam~!

No comments: