Thursday, August 1, 2013

Oh My Jerawat!

Okay ada yang tanya aku, "Kau ni budak medik, tapi dalam blog pasal masak la ape la.." Okay ni blog aku suka hati haku la nak tulis pasal apa pun. Pasal ekonomi rumah tangga ke, perdagangan ke, literature ke lantak aku lah.


Okay kali ni nak masuk la benda yang medik sikit. Benda ni common kawan-kawan Malaysia aku tanya iaitu pasal Jerawat! (tulis ni sambil-sambil buka buku dermatology)


Q : Apa yang menyebabkan jerawat ni eh?

A : Ha...ari tu doktor cakap ada 3 faktor utama iaitu muka berminyak (sebum production), lapisan kulit dekat dengan bulu roma terganggu dan bakteria. The second factor sounds so weird coz I translate it directly from english to malay. So xde kena mengena dengan cokolat ke apa ke.




Q : Tu je? Ada faktor lain x?

A : Doktor kata pemakanan tak ada kena mengena dengan jerawat kecuali makanan kau tu boleh buat hormon androgen dalam badan meningkat. Lepas tu cahaya UV dari matahari pun boleh menyebabkan jerawat. Sesetengah ubat pun boleh menyebabkan jerawat.




Q : Apa komplikasi kalau kena jerawat ni eh?

A : Dalam buku ni ada 4. Aku sebut 3 je la..

1) Keloid. Keloid ni parut yang timbul.

2) Boleh juga parut yang tenggelam jadi macam berkawah.
3) Masalah psikology contohnya malu, tak de keyakinan diri dan sebagainya.

Okay la...Treatment? Well, berlambak treatment kt kedai2 jadi pilih je la yang mana satu idaman kalbu. Sampai sini je dulu kali ni. Bye~!

p/s : Apa yang menyebabkan parut jerawat? Jawapannya ialah sebab selalu picit jerawat. Jerawat bukan untuk dipicit!

1 comment:

azriqmata2 said...

tapi yg keje picite jerawat org ko la kecik~ -_-