Monday, November 4, 2013

Malu belajar

Bismillahirrahmanirrahim.....

Orang kata malu bertanya, sesat jalan.

Tadi waktu lecture Oral Lesion dengan Dr. Ayman Sameh (one of the best doctors I ever had), beliau ada pesan kalau nak tanya soalan apa-apa, sila jangan segan-segan. Doktor Ayman cakap dia tak kisah langsung kalau kita minta dia explain benda yang sama berulang-ulang kali. Baginya, yang penting kita faham.


Dan aku teringat one of my professors cakap, "There's no such thing called stupid questions. If you let the question in your head being unanswered, now that's stupid!" 


Sewaktu kelas elektif ICU tahun lepas, kami diajar cara buat CPR dengan dummy (model patung tu). Model patung tu diletakkan di atas meja dan kami perlu menekan dada patung tu (simulating as if we are compressing the chest of the real person). Kemudian bila tiba giliran aku, doktor suruh aku naik ke atas meja sebab aku rendah sangat dan tangan aku tak sampai untuk tekan ada patung tu dengan keadaan my elbow in extension state. I thought the doctor was joking, but he insisted me doing that.

Dia cakap, yang penting tangan kena tegak. So kalau orang pendek macam aku memang kena naik atas meja. Doktor cakap aku tak boleh malu coz aku kena anggap patient tu patient betul and anggap the patient is DYINGGG!!!!

Iyalah kan, takkan lah patient tengah nazak kita pulak boleh hesitate or malu-malu untuk take action selamatkan dia kan?


Dan doktor juga ada cakap, in examining the patient, sometimes we have to examine the genitals of the person (doesn't matter whether opposite sex or not). So kita tak boleh rasa malu/geli. Kadang-kadang kita terpaksa palpate breast untuk rasa lump, dan kadang-kadang kita kena palpate scrotum untuk rasa hydrocele ataupun varicocele. So kita tak leh rasa malu.


So kesimpulan yang aku cakap ialah, dalam belajar ni terutama dalam bidang medik. Please malu tu bertempat. Malu tu perlu, tapi kena bertempat. That's all from me. tq~!

No comments: