Monday, November 11, 2013

Teknologi

As you all know sekarang I dah pakai smartphone. Hahah...Even aku dah ada whatsapp and instagram sekarang. Haha....Okay kenapa tiba-tiba haha ni. Well, semenjak aku ada phone ni aku tak perasan yang aku asyik melekat dengan henfon 24 jam.

Sampai ada kawan tegur,,
"Chik, semenjak kau ada phone ni kau asyik dengan phone kau je. Lepak sekali pun kau tengok phone, tengok movie pun kau tengok phone".


Well, apa yang aku boleh cakap ialah bukan aku je yang macam tu. Orang lain pun macam tu jugak. Ramai lagi dan aku boleh nampak itu. Bukan aku sorang je. And I have to admit lah that was my mistake. Teknologi mendekatkan yang jauh tapi menjauhkan yang dekat. It's a fact!

Walaupun aku berkepit dengan telefon, at least I have something to do kalau lepak2 dengan budak-budak yang borak pasal bola and biarkan aku terpinga-pinga kat situ tak paham apa macam orang bodoh. Takkan lah dorang borak pasal bola, tapi aku struggling hard to understand and join what they are saying? Of course lah tak kan? So, it's better layan phone dari berborak dengan orang yang tak sekepala macam tu.

And that will be really awkward lah kalau aku lepak skali dengan orang yang berborak pasal benda yg aku tak faham, tapi nak suruh letak henfon kat tengah kononnya nak suruh bersosial. Kau suruh aku letak telefon aku kat tengah meja so that suruh aku berbual-bual dengan korang but at the same time korang bukak topik yang aku tak leh join. How come? Terasa tak kekurangpandaian kat situ? Kesimpulannya,  before cakap orang sila la tengok diri sendiri dulu.  Bai!


Teknologi memang mendekatkan yang jauh, dan menjauhkan yang dekat.